1/14
Parkeergarage DPD Westfields
Show thumbnails
Show thumbnails
Show fullscreen

Parkeergarage DPD Westfields

In opdracht van pakketservice DPD is in Oirschot een parkeergarage gerealiseerd die plek biedt aan zowel distributiebussen als personenauto’s. Het parkeergebouw heeft een footprint van circa 3.600 m² en voorziet in parkeerplaatsen voor 48 distributiebussen op de begane grond en 116 en 117 parkeerplaatsen voor personenauto’s op de respectievelijk eerste en tweede verdieping. Het bouwproject is tot stand gekomen volgens het Design-and-Build principe, waarbij nauw samen is gewerkt met architect, constructeur, aannemer, gebruiker en parkeerspecialisten. Het ontwerp en de bouw van het project konden hierdoor in een zeer korte tijd worden gerealiseerd.

Het constructief ontwerp van de parkeergarage is gebaseerd op een stramienplan uitgebouwd uit velden van 5,0 x 16,0 meter. In totaal bestaat de garage uit twee gekoppelde parkeereenheden (parkeervak – parkeerweg – parkeervak) van elk 16 meter diep en een naastgelegen hellingbaan. Om ruimte te bieden aan de distibutiebussen op de begane grond is rekening gehouden met een bruto verdiepingshoogte van 4,3 meter. Daarnaast zijn onderlinge kolomafstanden tussen de twee parkeereenheden hier 10 meter, waardoor de grote voertuigen genoeg manoeuvreerruimte hebben. De overspanning van de vloeren bedraagt 16 meter en maakt het mogelijk om kolomvrij te parkeren, wat de gebruiksvriendelijkheid vergroot. De hellingbanen zijn eenvoudig bereikbaar en door deze achter elkaar te plaatsen wordt het aantal verkeersbewegingen beperkt en ontstaat een overzichtelijke routing. Onder een deel van de hellingbaan is tevens een fietsenstalling voor personeel voorzien. Direct naast de parkeergarage bevindt zich het hoofdtrappenhuis met een lift en een aantal facilitaire ruimten. Het hoofdtrappenhuis wordt met een industriële stalen brug verbonden met de glazen vliesgevel die naar de kantoren en uiteindelijk het depot leidt. De gevels zijn uitgevoerd als thermisch verzinkt spijlenwerk, wat incidenteel begroeid is met klimplanten.

De hoofddraagconstructie, bestaande uit thermisch verzinkt stalen kolommen en liggers, vormt de basis voor het drie verdiepingen tellende gebouw. Tussen de liggers zijn betonnen TT-plaatvloeren geplaatst welke de kolomvrije overspanning van 16 meter mogelijk maken. Door de ribben van deze TT-platen ter plaatse van de oplegging verjongd uit te voeren, kan de bruto verdiepingshoogte van de eerste verdieping worden beperkt tot slechts 2,9 meter, wat een positieve doorwerking heeft op dimensies van liggers, kolommen, fundering en palen.

Er is gekozen voor een efficiënt ontwerp om het parkeeraanbod te vergroten, waarbij ruwbouw = afbouw. De parkeergarage krijgt hierdoor een robuust karakter. Het gebouw is per stramien van 16 meter opgetrokken. De montage van de verschillende elementen (staalconstructie, trappen, betonvloeren en hekwerken) volgden elkaar aansluitend op. Het meenemen van de afbouw (hekwerken) in hetzelfde montageproces als ruwbouw (constructie) beperkte het benodigde materiaal en materieel. Daar komt bij dat het bij deze bouwmethodiek eventueel mogelijk is om een deel van het gebouw eerder in gebruik te nemen, terwijl het laatste deel wordt afgebouwd.

Projectnaam
Parkeergarage DPD Westfields
Locatie
Oirschot (NL)
Typologie
Mobiliteit
Omvang
6.193 m² BVO
Jaar
2017
Status
Gerealiseerd
Opdrachtgever
EZ Park, DPD Oirschot
Samenwerking
Stam + De Koning Bouw B.V., Ingenieursbureau Verhoeven en Leenders B.V.
Klantgericht
Origineel

Klantgericht


Wat deze ontwerpopgave uniek maakt, is de wens van opdrachtgever DPD om distributiebussen en bestelwagens op de begane grond te kunnen stallen. Deze voertuigen zijn natuurlijk groter en hoger dan personenauto’s, waarvoor extra manoeuvreerruimte benodigd is. De grotere bruto verdiepingshoogte in combinatie met onderlinge kolomafstanden tussen de twee parkeereenheden van 10 meter, maken deze verkeersbewegingen mogelijk. De hellingbanen die de verschillende parkeerniveaus verbinden zijn buiten het gebouw gelegen, waarmee de manoeuvreerruimte maximaal benut kan worden.

De wens om de parkeergarage te verbinden met het hoofdgebouw van het pakketcentrum kan dankzij het modulaire gebouwconcept met standaard elementen eenvoudig gerealiseerd worden. Al met al vormt de parkeergarage voor DPD een maatwerkoplossing die perfect is afgestemd op de locaties en behoeftes van de gebruikers.
Klantgericht
Origineel

Origineel


Een innovatief aspect van het parkeergebouw voor DPD is de recyclebaarheid van de hele parkeergarage. Deze flexibele, duurzame en toekomstbestendige parkeeroplossing vormt de basis van het concept EZ park. Het gebouw is geschikt om bijna volledig hergebruikt te worden op een andere locatie. Door het modulaire systeem kan dit zelfs ook in een andere vorm, samenstelling of gedeeltelijk.

Het gebouw bestaat uit standaard elementen van staal en beton die op de bouwplaats worden geassembleerd, wat resulteert in een snelle en eenvoudige bouwmethodiek. De demontabele garage heeft als voordeel dat deze eenvoudig gefaseerd, later uitgebreid of zelfs verplaatst kan worden. Het feit dat de EZ Park parkeergarage dienst kan doen als tijdelijke garage, is zowel financieel als in het kader van duurzaamheid (in materialen en herbruikbaarheid) zeer aantrekkelijk.