1/18
Crossdock DSV Venlo
Show thumbnails
Show thumbnails
Show fullscreen

Crossdock DSV Venlo

Door een toename in wegtransport had DSV Road behoefte aan uitbreiding van het crossdock bij haar hoofdvestiging in Venlo. In het ontwerp moest rekening worden gehouden met een efficiënte logistieke doorstroom en voldoende manoeuvreerruimte voor het vrachtverkeer. Door optimaal gebruik te maken van de breedte van het perceel is met een nieuwe hal de omvang vergroot met ruim 3.850 m² en 20 loading docks. Dit betekent dat de capaciteit met 70% is toegenomen en ieder postcodegebied in Nederland een vaste laad- en losplek krijgt toegewezen.

In de constructieve opzet is rekening gehouden met het aangrenzende crossdock, waardoor routing en zonering voor opslag van de bestaande en nieuwe hal vloeiend in elkaar overlopen. Met samengestelde vakwerkliggers zijn overspanningen van 24 meter gerealiseerd. Deze kolomvrije breedte geeft bijzonder veel flexibiliteit voor de interne logistiek van het bedrijf. De vrije hoogte van 4,5 meter geeft ruimte voor de tijdelijke opslag van goederen en maakt het mogelijk met transportvoertuigen door de hal te rijden.

Door toepassing van droge systeembouw met een gemonteerde staalconstructie, binnendozen en staalplaten is de bouwtijd geoptimaliseerd en overlast op de bedrijfsactiviteiten geminimaliseerd. In de toekomst biedt deze bouwmethode de mogelijkheid om relatief eenvoudig de elementen te demonteren en te hergebruiken of recyclen. Lange lichtstraten in het dak zorgen voor een aangename werkomgeving en besparen bovendien op het energieverbruik. Een grote verbetering ten opzichte van de bestaande hallen.

Projectnaam
Crossdock DSV Venlo
Locatie
Venlo (NL)
Typologie
Industrie
Omvang
3.864 m² BVO
Jaar
2015
Status
Gerealiseerd
Opdrachtgever
DSV Road B.V.
Samenwerking
Unibouw B.V., Vissers & Vissers ingenieursbureau