Spilcentrum Kronehoef
Spilcentrum Kronehoef is ontstaan uit een van oorsprong Islamitische basisschool. In de huid van het gebouw is een eigentijdse vertaling van de Arabische cultuur nog steeds zichtbaar, maar van binnen is een compleet modern, multifunctioneel spilcentrum ontworpen. Uitgangspunten zijn geweest een licht en transparant ontwerp te ontwikkelen voor spelen, integreren en leren.
Het plan bestaat uit twee bouwmassa’s verbonden met een traverse. Een langgerekt gebouw sluit het bouwblok tussen de Frankrijkstraat en Egelstraat af en vormt een geluidsbuffer tussen de bedrijfsbebouwing en het nieuwe spilcentrum. Hierdoor ontstaat aan de voorzijde een aantrekkelijk plein. Het alzijdig hoofdvolume verdeelt het plein vervolgens in drie delen, zodat de verschillende leeftijdsgroepen een eigen speelplein hebben. In het hoofdvolume is het spilcentrum gehuisvest met 14 klaslokalen, een buitenschoolse opvang en een peuterspeelzaal en in het langgerekte gebouw op de perceelgrens worden de sportzaal en het buurtcentrum ondergebracht met bovenop seniorenwoningen.
In de Arabische bouwkunst wordt veel gebruikt gemaakt van veelhoeken en in het kleurgebruik zijn wit en zwart (zijn en niet-zijn) en de drie primaire kleuren van groot belang. De kleur groen wordt gezien als allesomvattend. In het gevelontwerp van het hoofdvolume komen bovenstaande punten duidelijk naar voren. Op de groene gevelbekleding wordt een gecombineerd achthoekig en vierhoekig patroon gefreesd, waar de achthoekige gevelopeningen naadloos op aansluiten. De bevestigingspunten van de gevelbekleding worden gevormd door vierhoeken in de drie primaire kleuren, die door middel van LED’s worden verlicht. Hoge vliesgevels accentueren de entrees en bieden zicht op de gemeenschappelijke ruimten van het spilcentrum. Hier is gekozen om het patroon op het glas te etsen.
Het tweede volume is ondergeschikt en wordt soberder uitgevoerd. Het metselwerk bestaat uit vierhoeken onder een hoek van 45° en vormt samen met een begroeide gevel het decor waarop het spilcentrum zich manifesteert.
De binnenwanden van de klaslokalen worden gevormd door kastenwanden en puien. Garderobes, materialen en speeltoestellen zijn hierin geïntegreerd, wat een opgeruimd beeld oplevert. Daarnaast is er een visuele verbinding en komt daglicht tot diep in het gebouw. Met schuifwanden kunnen lokalen gekoppeld of gescheiden worden.